Wordt jij gepest?

Wees eindelijk wie je wilt zijn
Pesten komt helaas veel voor. Niet alleen onder kinderen zoals in het verhaal van Tessa.
Ook veel volwassenen gepest. Bijvoorbeeld door collega’s of mensen op de sportvereniging. Wat de situatie ook is; Je bent niet alleen en het is niet normaal.
Vandaag het verhaal van Tessa die op school gepest wordt.
Gepest op school
Een meisje kwam via haar ouders bij me op gesprek
omdat ze op school werd gepest.
Haar moeder drukte haar vooral op het hart
om niet te reageren op het gepest
en vooral niks terug te doen.
Laat maar overwaaien
Als ze je slaan of schoppen
ga maar in een hoekje zitten en reageer niet,
dan is de lol er voor de pestkoppen snel vanaf,
zo beredeneerde althans de moeder.
Het stopt niet vanzelf
Het zal je wellicht niet verbazen dat de pesterijen
ondanks het advies van de moeder er niet minder op werden.
De eigen rol van Tessa
Ik heb met het meisje, laten we haar Tessa noemen
in een paar sessies de pesterijen
en en haar eigen rol hierin besproken.
Verschillende rollen
Ieder mens speelt in het leven allerlei rollen.
Het zijn meestal verschillend rollen in verschillende situaties.
Soms ben je bijvoorbeeld een strenge moeder,
dan weer een gezellige vriendin of een opstandige collega.
Het zijn verschillende kanten/elementen van wie we zijn.
Verschillende situaties
Als je er zo over nadenkt, zul je je wellicht ook realiseren
dat je niet graag zou willen dat bepaalde mensen
je in een bepaalde rol zouden zien.
Rollen zijn dus verbonden en vaak voorbehouden
aan bepaalde situaties of bepaalde mensen.
Conflicterende rollen
Dat kan het ook zo moeilijk maken om
verschillende mensen die verschillende rollen/kanten van je kennen
bijvoorbeeld samen op een feestje tegen te komen.
Welke rol ga je dan aannemen..?
Timing
Omdat Tessa na de zomer naar een de middelbare school zou gaan,
was dit een uitgelezen moment om de verandering in gang te zetten.
Het gaf haar de kans om elders met een schone lei te beginnen
Wat wil je?
Ik heb met Tessa besproken hoe ze eigenlijk zou willen zijn.
En hoe ze dat dan voor zich zag.
Daarbij hebben we alle relevante elementen de revue laten passeren
Stoer rolmodel
Tessa heeft haar rolmodel gezocht en gevonden.
In dit geval een bekende jonge stoere zangeres.
Daarmee kon ze zich identificeren.
Zien en geloven
Door zich in te beelden en daadwerkelijk voor zich te zien
hoe ze in de huid van het stoere rolmodel stapte,
kon ze de relevante attitude en mindset van de stoere zangeres overnemen.
Simpel gezegd deed ze alsof ze de zangeres was,
zoals die zou zijn als ze in haar plaats naar school zou gaan.
Nuttige eigenschappen
Wat overigens niet betekent dat ze een exacte kopie van de zangeres wilde zijn.
Het ging ons om de relevante en voor Tessa nuttige eigenschappen die het rolmodel bezat/werden toegedicht. Deze konden het pesten stoppen.
Nieuw begin
Gewoon door anders over zichzelf te denken
en een positiever zelfbeeld te hebben,
straalde Tessa dit ook uit naar zichzelf en haar omgeving.
Op haar nieuwe school liep ze niet langer schichtig
met het hoofd naar beneden over het schoolplein.
Opgeheven hoofd
Nee Tessa liep trots met opgeheven hoofd.
Ze voelde zich stoer en had zelfvertrouwen.
Dat zorgde ervoor dat ze zich nog zekerder ging voelen.
Zo beïnvloeden lichaam en geest elkaar.
De kinderen op haar nieuwe school
kenden Tessa alleen in haar nieuwe rol.
Ze zag er niet (meer) uit als iemand die je zou willen pesten.
Wellicht denk je nu; ja als het zo makkelijk was……
Je bent wat je denkt
Ik heb nieuws voor je. Zo makkelijk is het gewoon wel!
Tessa besliste om anders in het leven te gaan staan.
Ze liet zich niet weerhouden door haar eigen gedachten,
dat dit raar zou zijn en al helemaal niet
door de ideeën een oordelen van anderen.
Iets was er veranderd
Bewust of onbewust was er iets in haar veranderd.
Het leek ook alsof de mensen om haar heen
ook anders op haar reageerden.
Ze deden aardig en hadden respect voor haar
i.p.v. dat ze haar wilden pesten
Je kunt zijn wie je wilt zijn
Natuurlijk hielp het dat Tessa op de nieuwe school
ook een nieuw begin kon maken.
Als ze op haar oude school haar attitude had willen veranderen,
was er ongetwijfeld meer weerstand geweest vanuit de bullies en pesters.
Neemt niet weg dat ik er zeker van ben
dat het haar op de oude school ook gelukt zou zijn
om een zekerdere versie van zich zelf te worden.
Populair
Een tijd daarna kwam ik Tessa nog es tegen.
Ze vertelde dat het goed ging op haar nieuwe school
en dat ze veel vriendinnen had.
Ja ze durfde te zeggen dat ze inmiddels behoorlijk populair was.
Niet zonder slag of stoot
Nog 1 keer had een bijdehante jongen
op school geprobeerd
haar voor gek te zetten,
maar – zo vertelde ze vol trots –
die had ze met een paar rake opmerkingen
en vol zelfvertrouwen duidelijk gemaakt,
dat ze niet met zich liet sollen.
Meisjes plagen …
Daarna heeft ze nooit meer last gehad van die jongen
of andere pesterijen.
Een meisje in haar klas beweerde zelfs
dat die jongen stiekem een beetje verliefd
op haar is, sinds die dag.
Je kunt zijn wie jij wilt zijn.
Wellicht realiseer je je dat niet altijd;
Het belangrijkste hiervoor is je mindset.
Dus de manier waarop je denkt.